نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
دیپلماسی آموزشی به واسطه ظرفیتهای گسترده ای که در بهره گیری از روندهای آموزشی و علمی درجهت انگاره سازی و برساختن هویتهایی هم سو با منافع دولتها خلق می کند به ابزار موثر وکارآمدی جهت تأمین اهداف ومنافع دولتها تبدیل شده است.در این نوع دیپلماسی ، کارویژه خاص آموزش یعنی ایجاد تغییرات نسبتأپایدار دررفتار ، باورها وتوانمندیهای مخاطبان از طریق فرایندهای آموزشی و یادگیری، با کارویژه دیپلماسی عمومی که همانا جذب مخاطبان از طریق اقناع و مجاب سازی بواسطه تأثیر بر نگرشها و هویتهای مخاطبان برای تأمین منافع طرف مقابل است تلفیق شده ودر قالب مفهوم "دیپلماسی آموزشی" می تواند در جهت انگاره سازیهای هویتی برآورنده منافع واهداف دولتها باشد. براین اساس ؛ مقاله حاضر تلاش می کند تا در رویکردی سازه انگارانه و با روش توصیفی – تحلیلی این سوال اصلی را مطرح کند که جایگاه دیپلماسی آموزشی در سیاست خارجی عربستان در منطقه خاورمیانه چیست؟فرضیه پژوهش این است که دیپلماسی آموزشی به عربستان سعودی امکان می دهد تا این کشور بابهره گیری از ظرفیتهای علمی و فرایندهای آموزشی ، به جذب دانشجویان و طلاب بین المللی در دانشگاهها و مراکز دینی خوداهتمام ورزیده و ضمن تلاش برای برساختن انگاره ای مثبت از هویت خویش بعنوان دولتی باظرفیتهای بالای توانمندیهای علمی و سرمایه گذاریهای آموزشی درمنطقه خاورمیانه، به اشاعه الگوهای هویتی خود از طریق دیپلماسی آموزشی و اثرگذاری بر نگرش ها و هویتهای مخاطبان خود به ویژه در حوزه های هویتی و ایدئولوژیکی مبادرت نماید.
واژگان کلیدی : دیپلماسی آموزشی ،الگوهای هویتی ،سیاست خارجی،سازه انگاری ،سلفیت ،عربستان سعودی
کلیدواژهها