چکیده
هدف: مقاله برای نیل به هدف «درک و شناخت نقش رسانه های دیجیتال در مقابله با جنگ شناختی در عراق» نگاشته شده است و در تلاش برای دستیابی به پاسخ این پرسش است که «رسانه های دیجیتال چگونه می توانند در مواجهه و مقابله با جنگ شناختی در کشور عراق ایفای نقش کنند.» چرا که جامعه عراق که از دو دهه گذشته شاهد اشغالگری نیروهای خارج از منطقه بوده و امروز نیز با دست اندازی کشورهای غربی مواجه است، بیشتر آماج حملات جنگ شناختی قرار گرفته است.
روش: برای پاسخ به پرسش تحقیق، از روش تحلیل مضمون مصاحبه 20 تن از کارشناسان و خبرگان حوزه رسانه و جنگ شناختی عراق مشتکل از اساتید دانشگاه های مزایا، امام کاظم (ع) ، فراهیدی، بغداد و ذیقار تا رسیدن به اشباع نظری مد نظر قرار گرفت.
یافته ها: تحلیل مضامین اولیه حاصل از مصاحبه ها نشان می دهد رویکردهای مخاطب محوری و حرفه ای گرایی از جمله راهبردهای اساسی است که باید توسط رسانه های دیجیتال برای ایفای نقش موثر در مقابله با جنگ شناختی اتخاذ شود. در این راستا بهره گیری آموزش و ارتقا آگاهی، بسیج افکار عمومی، ارتقا شناخت و خودباوری در جامعه و همراه کردن مردم از جمله مولفه هایی است که مخاطب محوری را به دنیال داشته و محقق می کند. در همین زمینه، برا یتحقق حرفه ای گرایی نیز باید از ظرفیت سازی دیجیتال و توسعه روزنامه نگاری متقاعدگرایانه در جامعه عراق بهره گرفت.
نتیجه گیری: برای مقابله با جنگ شناختی لازم است، رسانه های سنتی و جدید عراق دقت ویژه و مضاعفی به این موضوع داشته باشند و ضمن اشراف کامل بر مسائل و مباحث جنگ شناختی، آگاه سازی و روشنگری افکار عمومی را مد نظر قرار دهند. در این زمینه، توجه به خواسته های مخاطب در جامعه عراق می تواند تاثیرگذاری مباحث را افزایش داده و کمک کند مردم و افکار عمومی عراق به صورت سهل تری با موضوع آشنا شوند.
کلیدواژهها