چکیده
هدف: هدف اصلی این پژوهش ریشهیابی تمایل ایرانیان به سرمایهگذاری در ترکیه به روش تحلیل لایهای علتها است.
روششناسی: نوع پژوهش کاربردی با رویکرد آمیخته که با مطالعات کتابخانهای و برگزاری جلسات ذهنانگیزی و توفان فکری به کمک روش تحلیل محتوی انجام شده است. نمونه آماری پژوهش شامل 53 نفر از صاحبنظران و کارشناسان مرتبط با موضوع که به مباحث آیندهپژوهی و بهویژه روش تحلیل لایهای علتها آشنایی داشتند، است. دادههای بهدستآمده با استفاده از آمارهای توصیفی و استنباطی و به کمک نرمافزار SPSS تجزیهوتحلیل شدند.
یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که 79 علت بهعنوان علل ریشهای تمایل ایرانیان به سرمایهگذاری در ترکیه شناسایی شد.
نتیجهگیری: بر اساس علل شناسایی شده و با توجه به حساسیت موضوع، 23 علت در سطح لیتانی، 19 علت در سطح نظامهای علّی، 15 علت در سطح لایه گفتمان و جهانبینی و 22 علت نیز در سطح لایه استعارهها و اسطورهها شناسایی شد. ضمن اینکه بر اساس تجزیه و تحلیلهای آماری که به کمک پرسشنامه محقق شد، در هر سطح سه علت ریشهایتر و اثرگذارتر شناسایی و معرفی شدند.
کلیدواژهها
موضوعات