چکیده
هدف: جامعه پلتفرمی، اشاره به یک زندگی اجتماعی دارد که در آن، جریانهای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ارتباطی، بهطور فزایندهای توسط یک اکوسیستم جهانیشده از پلتفرمهای آنلاین توسط الگوریتمها، هدایت و با دادهها تغذیه میشوند. در چنین جامعهای، همگانهای مختلف، دارای خصلت شبکهمندی خواهند شد. این پژوهش، بهدنبال بررسی کنشگری سیاسی همگانهای شبکهای توییتر، در طی انتخابات پارلمانی سال 2021 عراق است.
روششناسی: بازه زمانی مورد بررسی، از دو هفته قبل تا دو هفته پس از برگزاری انتخابات پارلمانی در آن کشور است؛ جمعآوری دادهها بهصورت ماشینی و با استفاده از API توییتر انجام گرفته و از نمونهگیری تصادفی برای بررسی مضامین هر همگان استفاده شده است. روش تحلیل در این پژوهش، ترکیبی از روش تحلیل شبکه اجتماعی، تحلیل احساسات و تحلیل مضمون است.
یافتهها: درنهایت،10 همگان شبکهای فعال در توییتر، شناسایی و مطالب بیان شده، توسط هریک تحلیل شد که بزرگترین آنها متعلّق به جریان صدر است که نشان دهنده انطباق فضای حقیقی و مجازی در این حوزه است.
نتیجهگیری: در نهایت نیز این نتیجه حاصل شد که ایجاد تغییر در الگوی هنجارهای ارتباطی و تولید پیامهای ارتباطی همسو با اهداف کشور، میتواند راهبرد مناسبی برای بازیابی نفوذ استراتژیک ایران در سطح بینالملل باشد و اتخاذ رویکردهای تقابلی، همواره روشی پرهزینه و کمبازده برای جریانات منتسب به محور مقاومت بوده است.
موضوعات