چکیده
هدف:اندیشههای اسلامی در سطوح مذهبی، اجتماعی و سیاسی تحت تأثیر جریانهای متفاوت و به اشکال گوناگون ترویج میشوند. یکی از جریانهای اصلی اسلامگرا که به صورت پوشیده و گسترده فعالیتهای دعوت خود را در سطح جهانی انجام و جمعیتهای میلیون نفری را اجتماع بخشیده، جماعت تبلیغی نام دارد. شناخت سطوح متفاوت عملکردی و گفتمانی این جماعت بر حسب الگویی آکادمیک است .
روش: با استفاده از نظریه گفتمان انتقادیفرکلاف (2001) و با تحلیل منبع تبلیغی (کتاب تبلیغ آسان میشود) بوده است.
یافتههای پژوهش: حاکی از آن است که ارزشهای گرامری-متنی و گفتمانی این جماعت بر عملکرد آنان در حوزه اجتماعی و ایدئولوژیک تاثیر گذار بوده است.
نتیجهگیری:نیز نشان می دهد که ارزشهای گرامری-متنی و گفتمانی جماعت تبلیغ، منجر به کنارهگیری آنان از سیاست و میل گروه به دعوت، سفر و تبلیغ اصول عقیدتی از طریق شیوههای مردمگرایانه و غیررسمی بوده است. گردآوری دادههای این نگاشته نیز بر مبنای مطالعات کتابخانهای و بر مبنای روش توصیفی-تحلیلی صورت گرفته است.
کلیدواژهها