جهان بین, فرزاد, میرحسینی, فرشته. (1396). بررسی و مقایسه مؤلفههای تمدنساز میان چهار کشور ج.ا.ایران، عربستان، ترکیه، مالزی. مطالعات سیاسی جهان اسلام, 6(2), 61-92.
فرزاد جهان بین; فرشته میرحسینی. "بررسی و مقایسه مؤلفههای تمدنساز میان چهار کشور ج.ا.ایران، عربستان، ترکیه، مالزی". مطالعات سیاسی جهان اسلام, 6, 2, 1396, 61-92.
جهان بین, فرزاد, میرحسینی, فرشته. (1396). 'بررسی و مقایسه مؤلفههای تمدنساز میان چهار کشور ج.ا.ایران، عربستان، ترکیه، مالزی', مطالعات سیاسی جهان اسلام, 6(2), pp. 61-92.
جهان بین, فرزاد, میرحسینی, فرشته. بررسی و مقایسه مؤلفههای تمدنساز میان چهار کشور ج.ا.ایران، عربستان، ترکیه، مالزی. مطالعات سیاسی جهان اسلام, 1396; 6(2): 61-92.
بررسی و مقایسه مؤلفههای تمدنساز میان چهار کشور ج.ا.ایران، عربستان، ترکیه، مالزی
در نیمه دوم قرن بیست بویژه پس از وقوع انقلاب اسلامی ایران شاهد بیداری اسلامی و حرکت مجدد مسلمانان به سمت هویتیابی تمدنی هستیم. در میدان جهان اسلام کشورهای ج.ا.ایران، عربستان سعودی، مالزی و ترکیه، بیش از دیگران به نظریهپردازی در راستای مهدشدن تمدنی پرداختهاند. این کشورها در صدد ارائه الگوی اسلام تمدنی برای دستیابی به توسعه، پیشرفت و کسب استقلال هستند. در جمهوری اسلامی ایران، مقام معظم رهبری، آیت الله خامنهای، موضوع «تمدن نوین اسلامی» را مطرح نمودند. از نظر ایشان هدف نهایی جمهوری اسلامی ایران رسیدن به تمدن نوین اسلامی است. همزمان با این مسئله شاهد شکل گیری بحث «نوعثمانیگری» در ترکیه، «اسلام حضاری» در مالزی و تکاپوی «اسلام وهابی» عربستان برای محوریت در جهان اسلام هستیم. هریک از این کشورها تلاش دارند با طرح بحث اسلام تمدنی در میدان جهان اسلام خود را بهترین محور و الگو معرفی کنند. سؤال اصلی مقاله این است که کدامیک از این چهار کشور در میدان (مرز) جهان اسلام میتوانند محور (مهد) تمدن اسلامی قرار گیرند؟ استخراج مؤلفه-های تمدنساز، نقاط ضعف و قوت و فرصتها و تهدیدهای این چهار کشور برای محوریت الگوی اسلام تمدنی را نشان میدهد. یافتههای مقاله این موضوع را به اثبات میرساند که ج.ا.ایران با توجه به تراث فرهنگی و تمدنی عمیق از ظرفیتهای بیشتری در مقایسه با سایر کشورها برای تبدیل شدن به محوریت الگوی تمدنی در میدان جهان اسلام برخوردار است.
A Study and Comparison of Civilization Components between the Four Countries of the Islamic Republic of Iran, Saudi Arabia, Turkey, Malaysia
چکیده [English]
According to theories of International Relations, the future international system is "a multi-polar multi-civilizational system". The brilliant history of Islamic civilization indicates that this civilization is one of the most important rivals of Western civilization. Currently, in the Islamic world, the Islamic Republic of Iran, Saudi Arabia, Malaysia and Turkey have more theories about the core of civilization than others. In the Islamic Republic of Iran, the Supreme Leader, Ayatollah Khamenei, posed the issue of "modern Islamic civilization". At the same time, we are witnessing the formation of the "Neo Ottomanism" in Turkey, “civilizational Islam” in Malaysia and "Wahhabi Islam" in Saudi Arabia. Each of these countries is trying to introduce themselves as the best model about “civilization Islam” in the Islamic world. The main question of the article is which of these four countries has more civilizational capacities for centering in the Islamic world? Extraction of the civilization elements shows the weaknesses and strengths, and the opportunities and threats of these four countries. According to the findings of the research, the Islamic Republic of Iran has more capacities than others to become the core of civilization in the Islamic world.
کلیدواژه ها [English]
Civilizational Islam, Islamic World, Multipolar International System