• Register
  • Login
  • Persian

Political studies of Islamic world

  1. Home
  2. Violence, Text and Construction of the “Other”: Representation of Violence in Religious Fundamentalism Text

Current Issue

By Issue

By Author

By Subject

Author Index

Keyword Index

cost

About Journal

Aims and Scope

Editorial Board

Publication Ethics

Indexing and Abstracting

Related Links

FAQ

Peer Review Process

Journal Metrics

News

Forms

Guide for Authors

Violence, Text and Construction of the “Other”: Representation of Violence in Religious Fundamentalism Text

,

Document Type : Research Paper

  • Article Information
  • References
  • Download
  • Highlights
  • How to cite
  • Statistics
  • Share

Abstract

Religious violence has become a major culprits blamed for the failure of peace and tolerance in recent decades in the world. Islamic fundamentalists have been considered at the forefront of groups condemned for committing the terrorist acts which make the violence as the natural feature of today's world through interpreting and applying the Islam in a radical fashion. To apprehend this issue, it is necessary to explore intellectual roots of fundamentalism as an ideological agenda presented and fostered in certain Islamic texts. Therefore, this paper tends to tackle with a number of elusive and problematic texts which historically continued to justify and support fundamentalist reading of Islam. For this purpose, Major writings of three reference authors of Islamic fundamentalism, Muhammad Ibn Abd Al-Wahhab, Ibn Taymiyyah and Abu A'la Mawdudi, have been selected(13 Book). The findings suggest that the violence is represented in three different but interrelated ways in the texts. On one hand, there is a visible and objective violence which forges and defines an “Other” as a black spot tarnishing divine realm, which in turn demands to destruction as death of “other”. On the other hand, there is an invisible and subjective violence that calls for the destruction of earthly logic embodied as Non-Islamic law. This type of violence heralds a divine emancipation. In contrary to this type of violence, there is a third type of violence that not only aims to devastate the law but also strives to perform the law of God and Islamic logic (Sharia) as a replacement for the materialistic logic.

Keywords

  • violence
  • Religious Fundamentalism
  • Objective Violence
  • Subjective Violence

Highlights

 

الف- کتاب

1.      احمد بن تیمیه، تقی الدین، 1385، واسطه بین حق و خلق، ترجمه (نامشخص)، بی‌جا: انتشارات عقیده، چاپ اول.

2.      احمد بن تیمیه، تقی الدین، 1387، نصیحت‌های طلایی برای جماعت‌های اسلامی، ترجمه عبدالسلام، بی‌جا: انتشارات عقیده، چاپ اول.

3.      احمد بن تیمیه، تقی الدین، 1391، دو سؤال پیرامون قضا و قدر، ترجمه عبداللطیف، بی‌جا: انتشارات عقیده، چاپ اول.

4.      احمد بن تیمیه، تقی الدین، 1392 الف، امامت در پرتو کتاب و سنت، ترجمه محمد مال الله، بی‌جا: انتشارات عقیده، چاپ اول

5.      احمد بن تیمیه، تقی الدین، 1392 ب، تحقیقی پیرامون اجتهاد ائمه، ترجمه احمدعلی آریا نژاد، بی‌جا: انتشارات عقیده، چاپ اول.

6.      احمد بن تیمیه، تقی الدین، 1392 ج، منهاج السنة، ترجمه اسحاق دبیری، بی‌جا: انتشارات عقیده، چاپ اول.

7.      آرنت، هانا، 1392، افول دولت – ملت و پایان حقوق بشر، در قانون و خشونت، گزیده مقالات، ترجمه جواد گنجی، تهران: رخداد نو، چاپ سوم.

8.      آگامبن، جورجو، 1392، قانون و خشونت: قدرت حاکم و حیات برهنه، در قانون و خشونت، گزیده مقالات، ترجمه مراد فرهاد پور و امید مهرگان، تهران: رخداد نو، چاپ سوم.

9.      بنیامین، والتر، 1392، نقد خشونت در قانون و خشونت، گزیده مقالات، ترجمه مراد فرهاد پور و امید مهرگان، تهران: رخداد نو، چاپ سوم.

10.  دریدا، ژاک، 1392، بنیامین و نقد خشونت، در قانون و خشونت، گزیده مقالات، ترجمه امیر هوشنگ افتخاری راد، تهران: رخداد نو، چاپ سوم.

11.  رانسیر، ژاک، 1392، چه کسی سوژه حقوق انسان‌هاست؟، در قانون و خشونت، گزیده مقالات، ترجمه امیر احمدی آریان، تهران: رخداد نو، چاپ سوم.

12.  ژیژک، اسلاوی، 1390 الف، خشونت؛ پنج نگاه زیرچشمی، ترجمه علیرضا پاک‌نهاد، تهران: نشر نی، چاپ دوم.

13.  ژیژک، اسلاوی، 1390 ب، به برهوت حقیقت خوش آمدید، ترجمه فتاح محمدی، تهران: نشر هزاره سوم، چاپ سوم.

14.  ژیژک، اسلاوی، 1392، وجه وقیح حقوق بشر، در قانون و خشونت، گزیده مقالات، ترجمه مازیار اسلامی، تهران: رخداد نو، چاپ سوم.

15.  عبدالوهاب، محمد بن، 1392 الف، سخنی کوتاه در مورد روافض، ترجمه ابوبکر عبدالرزاق بن صالح بن علی النهمی، بی‌جا: انتشارات عقیده، چاپ اول.

16.  عبدالوهاب، محمد بن، 1392 ب، عقیده اسلامی، ترجمه سید ابوالفضل ابن­الرضا برقعی قمی، بی‌جا: انتشارات عقیده، چاپ اول.

17.  عبدالوهاب، محمد بن، 1392 ج، کتاب توحید، ترجمه اسحاق دبیری، بی‌جا: انتشارات عقیده، چاپ اول.

18.  محمدپور، احمد، 1392، روش تحقیق کیفی: ضد روش 2، مراحل و روندهای عملی در روش‌شناسی کیفی، تهران: انتشارات جامعه‌شناسان، چاپ دوم.

19.  مودودی، ابوالأعلی، 1392 الف، حجاب، ترجمه نعمت‌الله شهرانی، بی‌جا: انتشارات عقیده، چاپ اول.

20.  مودودی، ابوالأعلی، 1391، اسلام و جاهلیت، ترجمه عبیدالله اسد، بی‌جا: انتشارات عقیده، چاپ اول.

21.  مودودی، ابوالأعلی، 1392 ب، ضرورت به یک جماعت صالح، ترجمه (نامشخص)، بی‌جا: انتشارات عقیده، چاپ اول.

22.  مودودی، ابوالأعلی، 1392 ج، مبادی اسلام، ترجمه (نامشخص)، بی‌جا: انتشارات عقیده، چاپ اول.

23.  هارت، مایکل؛ نگری، آنتونیو، 1387، انبوه خلق؛ جنگ و دمکراسی در عصر امپراتوری، ترجمه رضا نجف زاده، تهران: نشر نی، چاپ اول.

24.  الیاس، نوربرت، 1392، خشونت، تمدن و دولت، در قانون و خشونت، گزیده مقالات، ترجمه شهریار وقفی پور، تهران: رخداد نو، چاپ سوم.

 

ب- مقالات

25.  ابراهیمی، نبی‌الله، (1389)، «گفتمان اسلام سلفی و جهانی‌شدن امنیت خاورمیانه»، فصلنامه مطالعات راهبردی، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی، سال سیزدهم، شماره چهارم، 194 - 175.

26.  احمدوند، شجاع، (1385)، «رویکردهای نظری به مفهوم بنیادگرایی با تأکید بر بنیادگرایی یهودی»، پژوهشنامه علوم سیاسی، تهران: انجمن علوم سیاسی ایران، سال اول، شماره 2، 124 - 110.

27.  امینی، علی‌اکبر؛ حزباوی، قاسم، (1389)، «مبانی فکری خشونت سیاسی در بنیادگرایی اسلامی»، پژوهشنامه روابط بین‌الملل، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، دوره سوم، شماره 12، 100 - 65.

28.  بخشایش اردستانی، احمد، (1388)، «نسبت بنیادگرایی اسلامی و مدرنیته؛ تعامل یا خشونت»، فصلنامه مطالعات سیاسی، تهران: دانشگاه امام صادق، سال دوم، شماره 6، 210 - 181.

29.  بهاری، بهنام؛ بخشی، شیخ احمد؛ وهاب­پور، مهدی و پیمان، (1392)، «بررسی تأثیر مدرنیسم در به وجود آمدن بنیادگرایی اسلامی: مطالعه موردی نووهابیسم»، دو فصلنامه مطالعات سیاسی جهان اسلام، قزوین: دانشگاه بین­المللی امام خمینی، سال دوم، شماره 5 و 6، 73 - 49.

30.  رهبر، عباسعلی؛ مهاجرانی، مجید، (1388)، «هستی‌شناسی بنیادگرایی اسلامی در جهان عرب»، رهیافت‌های سیاسی و بین‌المللی، تهران: دانشگاه شهید بهشتی، شماره 19، 141 - 118.

31.  زنده‌دل، کیانوش، 1391، «خشونت در نظرگاه انتقادی اسلاوی ژیژک»، وبگاه فلسفه نو،

 

 http://new-philosophy.ir/?p=429

32.  ساعی، احمد؛ حقیقی، علی‌محمد؛ مقدس، محمود، (1390)، «بررسی نقش مدرنیسم در شکل‌گیری رادیکالیسم اسلامی: مطالعه موردی مصر»، فصلنامه مطالعات سیاسی، آزادشهر: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آزادشهر، سال سوم، شماره 11، 50 - 31.

33.  عابدی جعفری، حسن؛ تسلیمی، محمد سعید؛ فقیهی، ابوالحسن؛ شیخ‌زاده، محمد، (1390)، «تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده‌های کیفی»، فصلنامه اندیشه مدیریت راهبردی، تهران: دانشگاه امام صادق(ع)، دوره پنجم، شماره 2، 198 – 151.

34.  عباس­زاده فتح‌آبادی، مهدی، (1386)، «بنیادگرایی اسلامی و خشونت: با نگاهی بر القاعده»، فصلنامه سیاست، تهران: دانشگاه تهران، دوره 39، شماره 4، 128 - 109.

35.  قوام، عبدالعلی؛ بهرامی، سیامک، (1392)، «جامعه‌شناسی جریان‌های اسلامی: دیالکتیک عقل و خشونت»، فصلنامه روابط خارجی، تهران: پژوهشکده تحقیقات راهبردی، سال پنجم، شماره 4، 70 - 29.

36.  محقر، احمد؛ خطیبی قوژدی، محمد، (1391)، «بررسی رابطه مدرنیته و بنیادگرایی اسلامی بر اساس مفهوم نوستالژی»، فصلنامه مطالعات سیاسی جهان اسلام، قزوین: دانشگاه بین­المللی امام خمینی، سال اول، شماره دوم، 55 - 35.

37.  مستقیمی، بهرام؛ ابراهیمی، نبی‌الله، (1389)، «مبانی و مفاهیم اسلام سیاسی القاعده»، فصلنامه سیاست، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، تهران: دانشگاه تهران، دوره چهلم، شماره 3، 355 – 337.

38.  مسعودنیا، حسین؛ شاه­قلعه، صفی‌الدین، (1388)، «بررسی علل رفتار خشونت‌آمیز نیروهای اسلامی در پاکستان با تأکید بر طالبانیسم»، دانش سیاسی، تهران: امام صادق(ع)، سال پنجم، شماره اول 218 - 193.

39.  موثقی، احمد؛ زاهدی، نسا، (1390)، «تأثیر بحران اجتماعی و جهانی‌شدن بر ظهور بنیادگرایی در مصر»، فصلنامه سیاست، تهران: دانشگاه تهران، دوره 41، شماره 1، 320 - 301.

40.  هوشنگی، حسن، (1389)، «نقش مدرنیته در توسعه بنیادگرایی در جهان اسلام»، دانش سیاسی، تهران: دانشگاه امام صادق، سال ششم، شماره اول، 210 - 181.

 

 

 

  • XML
  • PDF 381.47 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
References
 
41.    Almond GA, Appleby RS, Sivan E. (2003).Strong Religion: The Rise of Fundamentalisms Around the World. Chicago: University Chicago Press
42.    Braun, V. & Clarke, V. (2006), “Using thematic analysis in psychology”, Qualitative Research in Psychology, Vol. 3, No. 2, Pp. 77-101.
43.    Butko, T. j (2004). Revelation or Revolution:A Gramscian Approach to theRise of Political Islam, British Journal of Middle Eastern Studies, No.31, pp: 41-62.
44.    Cavanaugh, W. T(2009). The Myth of Religious Violence: Secular Ideology and the Roots of Modern Conflict, Oxford University Press.
45.    Clapper, L (2016). Wahhabism, ISIS, and the Saudi Connection, Geopolitical monitor.
46.    Commins, D (2006), The Wahhabi Mission and Saudi Arabia, NewYork: I.B. Tauris.
47.    Crooke, A (20014). You Can’t Understand ISIS If You Don’t Know the History of Wahhabism in Saudi Arabia, The World Post.
48.    Emerson, M O & Hartman, D (2006). The Rise of Religious Fundamentalism, Annu. Rev. Sociol. No..32:127-144.
49.    Froese, P & Menken, F. C(2009).Social Science Quarterly Aus Holy war, Baler University.
50.    Fuller, G. (2004), The Future of Political Islam, London: PalgraveMacmillan.
51.    Gerges, F (2005), The Far Enemy: Why Jihad Went Global, Britain: CambridgeUniversity Press.
52.    Juergensmeyer M. (2003). Terror in the Mind of God: The Global Rise of Religious Violence. Berkeley: University Calif. Press.
53.    Karabell, Z (1995). “The Wrong Threat: The United states andIslamic Fundamentalism”, World Policy Journal, Vol: 12, NO.2, pp. 37-48.
54.    Kepel, G (2002). Jihad: The Trail of Political Islam, Trans. by AnthonyRoberts, Massachusetts: Harvard University Press
55.    Musallam, A. A (2005). From Seularism to Jihad: Sayyid Qutband the Foundations of Radical Islam, London, PRAEGER.
56.    Oliveti, V (2002), Terror's Source: The Ideology of Wahhabi - -salafismand its Consequences, Birmingham, Amadeus Books.
57.    Soderberg, N. E (2003), “Meeting the Challenges of IslamicFundamentalism”, American Foreign Policy Interests, Vol: 25, p.p: 163-164.
 
 
    • Article View: 771
    • PDF Download: 652
Political studies of Islamic world
Volume 6, Issue 2 - Serial Number 22
September 2017
Pages 93-116
Files
  • XML
  • PDF 381.47 K
Share
How to cite
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
Statistics
  • Article View: 771
  • PDF Download: 652

APA

(2017). Violence, Text and Construction of the “Other”: Representation of Violence in Religious Fundamentalism Text. Political studies of Islamic world, 6(2), 93-116.

MLA

. "Violence, Text and Construction of the “Other”: Representation of Violence in Religious Fundamentalism Text", Political studies of Islamic world, 6, 2, 2017, 93-116.

HARVARD

(2017). 'Violence, Text and Construction of the “Other”: Representation of Violence in Religious Fundamentalism Text', Political studies of Islamic world, 6(2), pp. 93-116.

CHICAGO

, "Violence, Text and Construction of the “Other”: Representation of Violence in Religious Fundamentalism Text," Political studies of Islamic world, 6 2 (2017): 93-116,

VANCOUVER

Violence, Text and Construction of the “Other”: Representation of Violence in Religious Fundamentalism Text. Political studies of Islamic world, 2017; 6(2): 93-116.

  • Home
  • About Journal
  • Editorial Board
  • Submit Manuscript
  • Contact Us
  • Sitemap

News

 

   The Political Studies of Islamic World is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY NC) .

 

 

Newsletter Subscription

Subscribe to the journal newsletter and receive the latest news and updates

© Journal Management System. Powered by Sinaweb